အပါယ်လေးပါး မှ အကြွင်းမဲ့ လွတ်မြောက်စေနိုင် တဲ့ ကုသိုလ်(၇)မျိုး

အပါယ်လေးပါး

အပါယ်ေ လးပါး ဆိုတာ က ငရဲ၊ တိရိစ္ဆာန်၊ ပြိတ္တာ၊ အသုရကာယ်တို့ဖြစ်ပါတယ်။ အပါယ်ဆိုတာက (အပါယ) ဆိုတဲ့ပါဠိပုဒ်ကနေဆင်း သက်လာတာပါ။ (အပါယ)မှာ (အပ+အယ) ဆိုပြီးနှ စ်ပုဒ်ရှိပါတယ်။ အပ= ကင်းခြင်း၊ အယ= ကုသိုလ်တရား၊ သို့မဟုတ် ချမ်းသာ။ နှစ်ပုဒ်ပေါင်းလိုက်တော့ ကုသိုလ်တို့မှကင်းခြင်း၊ ချမ်းသာတို့မှ ကင်းခြင်းလို့အဓိပ ္ပါယ်ရပါတယ်။

ဆိုလိုတာက အပါယ်ေ လးဘုံးသားတို့မှာ ကုသိုလ်ေ တွမှကင်းခြင်း၊ ကုသိုလ်တရားတို့ကိုပြုလုပ်နိုင်စွမ်းမရှိခြင်း ချမ်းသာခြင်းတရားတို့မှကင်းခြင်း လို့အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။ မှန်ပါတယ်။ အပါယ်လေးဘုံကိုရော က်သွားပြီဆိုရင် ကုသိုလ်တ ရားတွေကို ပြုလုပ်နိုင်စွမ်းမ ရှိသည့်အတွက် ကောင်းသောဘုံဌာနကိုပြန်ရောက်ဖို့ အင်မတန်မှ ခက်ခဲပါတယ်။ အကုသိုလ်ကံ အဟုန်တွေ ကုန်ဆုံးမှသာ ကောင်းရာဘုံ ကိုရောက်စေတာပါ။

(ခ) သင့်ကို အပါယ်လေးပါးမှ အကြွင်းမဲ့ လွတ်မြောက်စေနိုင်တဲ့ ကုသိုလ်(၇)မျိုး

အပါယ်လေးဘုံရောက်သွားရင်လည်း ကောင်းသောဘုံဌာနသို့ ပြန်ရောက်ဖို့ဟာ မလွယ်သောကြောင့် ထိုအပါယ်လေးဘုံမှ အပြီးပိုင်ကင်းလွတ်အောင် ဒါန သီလ အစထားပြီး ဝိပဿနာတရားများကိုကြိုးစားအားထုတ်သင့်တယ်ဆိုတာ ပြောပြချင်တာပါ။ ဝိပဿနာအားထုတ်လို့ သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်အဆင့်ရောက်သွားမယ်ဆိုရင် အပြီးပိုင် အပါယ်လေးပါးက ကင်းလွတ်ပါတယ်။ ဒီဘဝမှာ တပည့်တော်တို့ ဝိပဿနာတော့ကြိုးစား အားထုတ်ပါမယ်။

ဒါပေမယ့် သောတာပန်တည်၊ မတည်ဆိုတာတော့အာမခံလို့မရပါ။ သောတာပန်မတည်ရင်ရော အပါယ်လေးပါးကမလွတ်တော့ဘူးလား။ ဒီဘဝကနေပြီးတော့ အပါယ်လေးပါးလွတ်မြောက်ချင်ရင် ဘယ်လိုကောင်းမှုတွေပြုလုပ်ရမလဲ။ ဘယ်လိုကောင်းမှုတွေပြုလုပ်ရင် အပါယ်လေးပါးလွတ်ကင်းမလဲ-စသည်ဖြင့်ပေါ့လေ၊ မေးဖွယ်ရာရှိပါတယ်။ အဲဒီတော့ နောက်ဘဝ အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်ချင်ရင် အပါယ်လေးပါးရောက်ကြောင်း (တနည်း) အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်စေနိုင်တဲ့ ကုသိုလ်တွေရှိနေပါတယ်။ အဲဒီကုသိုလ်တွေက ခုနစ်မျိုးရှိပါတယ်။ အဲဒါတွေကဘာတွေလဲလို့ဆိုတော့

(၁)။သရဏဂုံကုသိုလ်။

ဘုရား၊တရား၊သံဃာတော်များရဲ့ ဂုဏ်များကို မိရိုးဖလာဗုဒ္ဓဘာသာ လိုမကိုးကွယ် မဆည်းကပ်ပဲ တကယ့်စစ်မှန်သော ခိုင်မြဲသော သဒ္ဓါ၊ ပညာဦးစီးတဲ့ စိတ်ထားနဲ့ ကြည်ညိုခြင်းလို့ဆိုတဲ့ (သရဏဂုံကုသိုလ်)။ အဲဒီကုသိုလ်မျိုးရှိထားရင် အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်ပါတယ်။ (သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်တွေ အပါယ်လေးပါးကလွန်မြောက်သလို ဒီကုသိုလ်လေးရှိထားရင် သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်နဲ့အဆင့်ချင်းတူပါတယ်။)

(၂)။ငါးပါးသီလမြဲခြင်း(ပဉ္စသီလကုသိုလ်)။

ငါးပါးသီလမြဲတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်ဟာလည်း အပါယ်လေးပါးကလွတ်မြောက်ပါတယ်။ (သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်တွေ အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်သလို ဒီကုသိုလ်လေးရှိထားရင် သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်နဲ့အဆင့်ချင်းတူပါတယ်။)

(၃)။ စာရေးတံ မဲချခြင်းကုသိုလ်။

ဆိုလိုတာက ဦးဇင်းတို့ဗုဒ္ဓဘာသာများ သီတင်းကျွတ်ကာလမှာဆိုရင် ကျောင်းတိုက်များမှ သံဃာများကို မဲချပြီး ကျတဲ့ သံဃာတော်ကို ဆွမ်းစတဲ့ လှူဘွယ်ပစ္စည်းများကို ပေးလှူတဲ့ကုသိုလ်မျိုးပါ။ ကထိန်ရာသီမှာဆိုရင် ပဒေသာပင်များလှူဒါန်းတဲ့ ကုသိုလ်ပါ။ မိမိလှူလိုက်တဲ့ပစ္စည်းဝတ္ထုများကို မဲပေါက်တဲ့ ကျောင်းတိုက်က သံဃာတော်များကို ကပ်လှူခြင်းဖြစ်ပါတယ်။ မိမိလှူလိုက်ပြီဆိုတည်းက ပုဂ္ဂိုလ်ကိုမငဲ့ကွက်ပဲ (ဆိုလိုတာက ငါနဲ့ သိတဲ့ဦးဇင်းအတွက် ငါတို့ကိုးကွယ်နေတဲ့ကျောင်းအတွက်) ဆိုပြီး ပုဂ္ဂိုလ်ကိုမငဲ့ပဲ ကျရာသံဃာတော်တွေ ချမ်းချမ်းသာသာသုံးဆောင်မှီဝဲစေလိုတဲ့အတွက် သံဃာ့ဂုဏ်ကိုရည်မှန်းပြီး လှူဒါန်းတဲ့အလှူမျိုးကို ခေါ်မယ်ဆိုရင်ခေါ်လို့ရပါတယ်။ ဒါကိုစာရေးတံဆွမ်းဝတ်လို့ခေါ်တာပါ။

အလွယ်မှတ်ချင်ရင် စာရေးတံမဲချတဲ့ကုသိုလ်လို့မှတ်လိုက်ပါ။ အဲဒီကုသိုလ်ဟာ အင်မတန်မှပြုရလွယ်ပြီး အကုန်အကျနည်းပေမယ့် ရလိုက်တဲ့အကျိုးတရားကတော့ အပါယ်လေးပါးကတောင် လွတ်မြောက်တယ်ဆိုတော့ အင်မတန်ကိုမှ အကျိုးကျေးဇူးများပါတယ်။ ဒီကုသိုလ်များဟာ တကယ်ဘုန်းရှင်ကံရှင်များဖြစ်တဲ့ဗုဒ္ဓဘာသာဝင်များသာ ပြုလုပ်ခွင့်ရတဲ့ ဒါနမျိုးပါ။ ဗုဒ္ဓဘာသာဖြစ်ရတာ အင်မတန်ကျေနပ်စရာကောင်းပါတယ်။ (သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်တွေ အပါယ်လေးပါးကလွန်မြောက်သလို ဒီကုသိုလ်လေးရှိထားရင် သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်နဲ့အဆင့်ချင်းတူပါတယ်။)

(၄) ပက္ခိယဘတ္လို့ခေါ်တဲ့ ကုသိုလ္ပါ။

ရှင်းအောင်ပြောမယ်ဆိုရင် မိမိတို့ကိုးကွယ်နေတဲ့ ကျောင်းတိုက်များကို တစ်လဆွမ်းတစ်ချိုင့်ဖြစ်စေ၊တစ်လဆွမ်းနှစ်ချိုင့်ဖြစ်စေ လှူတဲ့အလှူကိုခေါ်တာပါ။ လဆန်းပက္ခမှာလှူရင် လဆန်းပက္ခဆွမ်းပေါ့၊ လဆုတ်မှာလှူရင် လဆုတ်ပက္ခဆွမ်းလို့ခေါ်တာပါ။ အဲဒီလို တစ်လကို နှစ်ကြိမ်ဖြစ်စေ၊ တစ်ကြိမ်ဖြစ်စေ လှူတဲ့အလှူဒါနမျိုးကို (ပက္ခိယဘတ္တ) ကုသိုလ်လို့ခေါ်ပါတယ်။ ဒီကုသိုလ်လေးက ငွေကုန်ကျေးကျလည်းနည်းပါတယ်။ ပင်ပန်းမှုလည်းမကြီးလေးပဲ ရလိုက်တဲ့ကုသိုလ်က အပါယ်လေးပါးလွတ်မြောက်တဲ့အထိ အကျိုးကျေးဇူးများပါတယ်။ ဒီကုသိုလ်ကိုလည်း အသက်ထက်ဆုံးပြုလုပ်ပါလို့ တိုက်တွန်းလိုတာပါ။ (သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်တွေ အပါယ်လေးပါးကလွန်မြောက်သလို ဒီကုသိုလ်လေးရှိထားရင် သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်နဲ့အဆင့်ချင်းတူပါတယ်။)

(၅)။ ဝေဿဝါသိက ကုသိုလ်ပါ။

ဗမာလိုရှင်းရှင်းပြောရင် ဝါဆိုသင်္ကန်းကပ်လှူတဲ့ကုသိုလ်ပါ။ နှစ်စဉ်နှစ်တိုင်း ဝါဆို ဝါကပ်တော်မူကြတဲ့ သံဃာတော်အရှင်မြတ်များကို နှစ်စဉ်နှစ်တိုင်းဝါဆိုသင်္ကန်း ကပ်လှူမယ်ဆိုရင် (မှတ်ချက် မိမိတတ်နိုင်သလောက်ပေါ့နော် တစ်စုံတတ်နိုင်ရင်တစ်စုံ။ နှစ်စုံတတ်နိုင်ရင်နှစ်စုံပေါ့) အဲဒီကုသိုလ်ဟာလည်း ပြုလုပ်လိုက်တဲ့ကုသိုလ်လေးက သေးပေမယ့်ရလိုက်တဲ့အကျိုးက အပါယ်လေးပါးကတောင် လွတ်မြောက်ခြင်းဆိုတဲ့ အကျိုးမျိုးကိုခံစားရတာပါ။ သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်နဲ့ အလားသဏ္ဍန်တူတယ်လို့ဆိုပါတယ်။ သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်ဟာ အပါယ်လေးပါးကလွတ်မြောက်သလို ဒီကုသိုလ်ကို နှစ်စဉ်နှစ်တိုင်း လုပ်သွားမယ်ဆိုရင် စိတ်သာချပါ။ အပါယ်လေးပါးကလွတ်မြောက်ပါတယ်။

(၆)။ ဧကောအာဝါသော ဆိုတဲ့ကုသိုလ်ပါ။

ဆိုလိုတာက ကျောင်းတစ်ဆောင်ဖြစ်စေ၊ ဇရပ်တစ်ဆောင်ဖြစ်စေ လှူဒါန်းတဲ့ အလှူဒါနကိုဆိုလိုခြင်းဖြစ်ပါတယ်။ ကျောင်းတစ်ဆောင်လုံး တပည့်တော်တို့မတတ်နိုင်ပါဘူးဘုရားဆိုရင်တော့ တစ်ဆောင်လုံးမတတ်နိုင်ရင် တတ်နိုင်သလောက်လှူပါလို့ပြောချင်ပါတယ်။ အဓိက ကျောင်းဆောက်တဲ့ကုသိုလ်ထဲမှာ မိမိရဲ့ ဒါနပါဖို့သာ အရေးကြီးပါတယ်။ အဲဒီကုသိုလ်ဟာလည်း ကျန်တဲ့ကောင်းကျိုးချမ်းသာကိုမပြောလိုတော့ပါဘူး။ အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်ခြင်းဆိုတဲ့ အဆင့်မြင့်တဲ့ အကျိုးကိုပဲပြောချင်ပါတယ်။ အဲလို ကျောင်းတစ်ဆောင်၊ ဒါမှမဟုတ် တတ်နိုင်သလောက်လှူဒါန်းလိုက်မယ်ဆိုရင် အပါယ်လေးပါးကလွတ်မြောက်ပါတယ်။ သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်နဲ့အလားတူဖြစ်ပါတယ်။ ဒီကုသိုလ်ကိုလည်း တတ်နိုင်သလောက်လှူဒါန်းပါလို့ ပြောပြအသိပေးပါတယ်။

(၇) ဧကာပေါက္ခရဏီတဲ့။

ဆိုလိုတာက ရေတွင်းရေကန်များကိုတူးဖော်ခြင်း၊ လှူဒါန်းခြင်း၊ ရေတွင်းရေကန်အဟောင်းများကိုပြုပြင်လှူဒါန်းခြင်းဆိုတဲ့ကုသိုလ်မျိုးပါ။ အဲလောက်ထိ မလုပ်နိုင်သေးဘူးဘုရားဆိုရင် မိမိအိမ်ရှေ့မှာဖြစ်စေ၊ လမ်းထောင့်တစ်နေရာရာမှာဖြစ်စေ ရေအိုးစင်လေးဆောက်ပြီး သောက်ရေအိုးလေး တည်ထားမယ်ဆိုရင်လည်းရပါတယ်။ အဲလောက်ထိမလုပ်နိုင်ဘူးဆိုရင် အောက်ထစ်ဆုံး ရေသန့်ဗူးလေးကိုတည်ထားပြီး ခရီးသွား ရဟန်း၊ ရှင်၊ လူများသောက်သုံးဖို့ တည်ထားမယ်ဆိုရင်လည်း အဲဒီဒါနဟာ ငွေကြေးနဲ့တိုင်းတာမယ်ဆိုရင် သေးပေမယ့် ရလိုက်တဲ့ အကျိုးက အပါယ်လေးပါးလွတ်မြောက်တဲ့အထိ တန်ဘိုးလည်းကြီး အကျုးိလည်း များပါတယ်။ သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်များနဲ့ အလားတူဖြစ်တာပါ။

ဒါဖြင့်ရင် အားလုံးသော ဒကာ ဒကာမများ ဆိုခဲ့ ကုသိုလ်(၇)မျိုးထဲက တစ်မျိုးကိုဖြစ်စေ၊ နှစ်မျိုးကိုဖြစ်စေ၊ (၇)မျိုးလုံးကိုဖြစ်စေ အမြဲဝတ်ထားပြီး ပြုလုပ်မယ်ဆိုရင် မြတ်စွာဘုရားက သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်နှင့်အလားတူပါတယ်၊ သောတာပန်ပုဂ္ဂိုလ်များ အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်သလို အဲဒီကုသိုလ်များကို အမြဲပြုလုပ်တဲ့ ပုဂ္ဂိုလ်များလည်း အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်ပါတယ်လို့ သေသေချာချာဟောထားခဲ့တာပါ။

တစ်ကြိမ်လောက်လုပ်ပြီး အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်ချင်လို့တော့ မရဘူးနော်၊ (နိဗဒ္ဓ)ဆိုတဲ့ပါဠိက ပါနေတော့ အမြဲဝတ်ထားပြီး ပြုလုပ်ရမယ်လို့ပြောတာပါ။ ဝါဆိုသင်္ကန်းဆိုလည်း နှစ်စဉ်၊ စာရေးတံမဲဆိုရင်လည်း နှစ်စဉ်၊ ဆွမ်းချိုင့်ဆိုရင်လည်း လစဉ်၊ ရေအိုးစင်ဆိုရင်လည်းေ န့စဉ်နေ့တိုင်းပေါ့။ ရတနာသုံးပါးကိုလည်း အသက်ထက်ဆုံးကိုးကွ ယ်ဆည်းကပ်ရမယ်။ ငါးပါးသီလကိုလည်း အတတ်နိုင်ဆုံးစောင့်ထိန်းမယ်ဆိုရင် အပါယ်လေးပါးက လွတ်မြောက်ပါတယ်လို့ တိုက်တွန်း အသိပေးချင်တာပါ။ အားလုံးေ သာ ဒကာ၊ ဒကာမ များ မိမိနှင့်ပတ်သတ်တဲ့ဆွေမျိုး မိတ်ဆွေ အပေါင်းသင်းများကိုလည်း ဒီကုသိုလ်(၇)ချက်ကို တစ်ဆင့်ပြောပြပေးပါလို့တိုက်တွန်းချင် ပါတယ်။ ပြီးတော့ မိမိကိုယ်တိုင်လည်း တတ်နိုင်သလောက် တစ်မျိုးကိုဖြစ်စေ၊ နှစ်မျိုးကိုဖြစ်စေ၊ (၇)မျိုးလုံးကိုဖြစ်စေ ဝတ်ထားပြီး အားထုတ်ပါလို့တိုက်တွန်းလိုက်ရပါတယ်။

အားလုံးကိုယ်စိ တ်နှစ်ပါးကျန်းမာချမ်း သာကြပါစေ၊ သာသနာတော်အ ကျိုးကိုလည်း ဆောင်ရွတ်နိုင်တဲ့သာသနာပြု အမျိုးကောင်းသား၊ အမျိုးကောင်းသမီးများဖြစ်ကြပါစေ။

CREDIT:Original uploader

အပါယ္ေလးပါး

အပါယ္ေ လးပါး ဆိုတာ က ငရဲ၊ တိရိစာၦန္၊ ၿပိတၱာ၊ အသုရကာယ္တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ အပါယ္ဆိုတာက (အပါယ) ဆိုတဲ့ပါဠိပုဒ္ကေနဆင္း သက္လာတာပါ။ (အပါယ)မွာ (အပ+အယ) ဆိုၿပီးႏွ စ္ပုဒ္ရွိပါတယ္။ အပ= ကင္းျခင္း၊ အယ= ကုသိုလ္တရား၊ သို႔မဟုတ္ ခ်မ္းသာ။ ႏွစ္ပုဒ္ေပါင္းလိုက္ေတာ့ ကုသိုလ္တို႔မွကင္းျခင္း၊ ခ်မ္းသာတို႔မွ ကင္းျခင္းလို ႔အဓိပ ၸါယ္ရပါတယ္။

ဆိုလိုတာက အပါယ္ေ လးဘုံးသားတို႔မွာ ကုသိုလ္ေ တြမွကင္းျခင္း၊ ကုသိုလ္တရားတို႔ကိုျပဳလုပ္ႏိုင္စြမ္းမရွိျခင္း ခ်မ္းသာျခင္းတရားတို႔မွကင္းျခင္း လို႔အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ မွန္ပါတယ္။ အပါယ္ေလးဘုံကိုေရာ က္သြားၿပီဆိုရင္ ကုသိုလ္တ ရားေတြကို ျပဳလုပ္ႏိုင္စြမ္းမ ရွိသည့္အတြက္ ေကာင္းေသာဘုံဌာနကိုျပန္ေရာက္ဖို႔ အင္မတန္မွ ခက္ခဲပါတယ္။ အကုသိုလ္ကံ အဟုန္ေတြ ကုန္ဆုံးမွသာ ေကာင္းရာဘုံ ကိုေရာက္ေစတာပါ။

(ခ) သင့္ကို အပါယ္ေလးပါးမွ အႂကြင္းမဲ့ လြတ္ေျမာက္ေစႏိုင္တဲ့ ကုသိုလ္(၇)မ်ိဳး

အပါယ္ေလးဘုံေရာက္သြားရင္လည္း ေကာင္းေသာဘုံဌာနသို႔ ျပန္ေရာက္ဖို႔ဟာ မလြယ္ေသာေၾကာင့္ ထိုအပါယ္ေလးဘုံမွ အၿပီးပိုင္ကင္းလြတ္ေအာင္ ဒါန သီလ အစထားၿပီး ဝိပႆနာတရားမ်ားကိုႀကိဳးစားအားထုတ္သင့္တယ္ဆိုတာ ေျပာျပခ်င္တာပါ။ ဝိပႆနာအားထုတ္လို႔ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္အဆင့္ေရာက္သြားမယ္ဆိုရင္ အၿပီးပိုင္ အပါယ္ေလးပါးက ကင္းလြတ္ပါတယ္။ ဒီဘဝမွာ တပည့္ေတာ္တို႔ ဝိပႆနာေတာ့ႀကိဳးစား အားထုတ္ပါမယ္။

ဒါေပမယ့္ ေသာတာပန္တည္၊ မတည္ဆိုတာေတာ့အာမခံလို႔မရပါ။ ေသာတာပန္မတည္ရင္ေရာ အပါယ္ေလးပါးကမလြတ္ေတာ့ဘူးလား။ ဒီဘဝကေနၿပီးေတာ့ အပါယ္ေလးပါးလြတ္ေျမာက္ခ်င္ရင္ ဘယ္လိုေကာင္းမႈေတြျပဳလုပ္ရမလဲ။ ဘယ္လိုေကာင္းမႈေတြျပဳလုပ္ရင္ အပါယ္ေလးပါးလြတ္ကင္းမလဲ-စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ၊ ေမးဖြယ္ရာရွိပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေနာက္ဘဝ အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ခ်င္ရင္ အပါယ္ေလးပါးေရာက္ေၾကာင္း (တနည္း) အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ေစႏိုင္တဲ့ ကုသိုလ္ေတြရွိေနပါတယ္။ အဲဒီကုသိုလ္ေတြက ခုနစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြကဘာေတြလဲလို႔ဆိုေတာ့

(၁)။သရဏဂုံကုသိုလ္။

ဘုရား၊တရား၊သံဃာေတာ္မ်ားရဲ႕ ဂုဏ္မ်ားကို မိ႐ိုးဖလာဗုဒၶဘာသာ လိုမကိုးကြယ္ မဆည္းကပ္ပဲ တကယ့္စစ္မွန္ေသာ ခိုင္ၿမဲေသာ သဒၶါ၊ ပညာဦးစီးတဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ ၾကည္ညိဳျခင္းလို႔ဆိုတဲ့ (သရဏဂုံကုသိုလ္)။ အဲဒီကုသိုလ္မ်ိဳးရွိထားရင္ အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ပါတယ္။ (ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ေတြ အပါယ္ေလးပါးကလြန္ေျမာက္သလို ဒီကုသိုလ္ေလးရွိထားရင္ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္နဲ႔အဆင့္ခ်င္းတူပါတယ္။)

(၂)။ငါးပါးသီလၿမဲျခင္း(ပၪၥသီလကုသိုလ္)။

ငါးပါးသီလၿမဲတဲ့ပုဂၢိဳလ္ဟာလည္း အပါယ္ေလးပါးကလြတ္ေျမာက္ပါတယ္။ (ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ေတြ အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္သလို ဒီကုသိုလ္ေလးရွိထားရင္ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္နဲ႔အဆင့္ခ်င္းတူပါတယ္။)

(၃)။ စာေရးတံ မဲခ်ျခင္းကုသိုလ္။

ဆိုလိုတာက ဦးဇင္းတို႔ဗုဒၶဘာသာမ်ား သီတင္းကြၽတ္ကာလမွာဆိုရင္ ေက်ာင္းတိုက္မ်ားမွ သံဃာမ်ားကို မဲခ်ၿပီး က်တဲ့ သံဃာေတာ္ကို ဆြမ္းစတဲ့ လႉဘြယ္ပစၥည္းမ်ားကို ေပးလႉတဲ့ကုသိုလ္မ်ိဳးပါ။ ကထိန္ရာသီမွာဆိုရင္ ပေဒသာပင္မ်ားလႉဒါန္းတဲ့ ကုသိုလ္ပါ။ မိမိလႉလိုက္တဲ့ပစၥည္းဝတၳဳမ်ားကို မဲေပါက္တဲ့ ေက်ာင္းတိုက္က သံဃာေတာ္မ်ားကို ကပ္လႉျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ မိမိလႉလိုက္ၿပီဆိုတည္းက ပုဂၢိဳလ္ကိုမငဲ့ကြက္ပဲ (ဆိုလိုတာက ငါနဲ႔ သိတဲ့ဦးဇင္းအတြက္ ငါတို႔ကိုးကြယ္ေနတဲ့ေက်ာင္းအတြက္) ဆိုၿပီး ပုဂၢိဳလ္ကိုမငဲ့ပဲ က်ရာသံဃာေတာ္ေတြ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာသုံးေဆာင္မွီဝဲေစလိုတဲ့အတြက္ သံဃာ့ဂုဏ္ကိုရည္မွန္းၿပီး လႉဒါန္းတဲ့အလႉမ်ိဳးကို ေခၚမယ္ဆိုရင္ေခၚလို႔ရပါတယ္။ ဒါကိုစာေရးတံဆြမ္းဝတ္လို႔ေခၚတာပါ။

အလြယ္မွတ္ခ်င္ရင္ စာေရးတံမဲခ်တဲ့ကုသိုလ္လို႔မွတ္လိုက္ပါ။ အဲဒီကုသိုလ္ဟာ အင္မတန္မွျပဳရလြယ္ၿပီး အကုန္အက်နည္းေပမယ့္ ရလိုက္တဲ့အက်ိဳးတရားကေတာ့ အပါယ္ေလးပါးကေတာင္ လြတ္ေျမာက္တယ္ဆိုေတာ့ အင္မတန္ကိုမွ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားပါတယ္။ ဒီကုသိုလ္မ်ားဟာ တကယ္ဘုန္းရွင္ကံရွင္မ်ားျဖစ္တဲ့ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားသာ ျပဳလုပ္ခြင့္ရတဲ့ ဒါနမ်ိဳးပါ။ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ရတာ အင္မတန္ေက်နပ္စရာေကာင္းပါတယ္။ (ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ေတြ အပါယ္ေလးပါးကလြန္ေျမာက္သလို ဒီကုသိုလ္ေလးရွိထားရင္ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္နဲ႔အဆင့္ခ်င္းတူပါတယ္။)

(၄) ပကၡိယဘတႅဳိ႔ေခၚတဲ့ ကုသုိလၸါ။

ရွင္းေအာင္ေျပာမယ္ဆိုရင္ မိမိတို႔ကိုးကြယ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းတိုက္မ်ားကို တစ္လဆြမ္းတစ္ခ်ိဳင့္ျဖစ္ေစ၊တစ္လဆြမ္းႏွစ္ခ်ိဳင့္ျဖစ္ေစ လႉတဲ့အလႉကိုေခၚတာပါ။ လဆန္းပကၡမွာလႉရင္ လဆန္းပကၡဆြမ္းေပါ့၊ လဆုတ္မွာလႉရင္ လဆုတ္ပကၡဆြမ္းလို႔ေခၚတာပါ။ အဲဒီလို တစ္လကို ႏွစ္ႀကိမ္ျဖစ္ေစ၊ တစ္ႀကိမ္ျဖစ္ေစ လႉတဲ့အလႉဒါနမ်ိဳးကို (ပကၡိယဘတၱ) ကုသိုလ္လို႔ေခၚပါတယ္။ ဒီကုသိုလ္ေလးက ေငြကုန္ေက်းက်လည္းနည္းပါတယ္။ ပင္ပန္းမႈလည္းမႀကီးေလးပဲ ရလိုက္တဲ့ကုသိုလ္က အပါယ္ေလးပါးလြတ္ေျမာက္တဲ့အထိ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားပါတယ္။ ဒီကုသိုလ္ကိုလည္း အသက္ထက္ဆုံးျပဳလုပ္ပါလို႔ တိုက္တြန္းလိုတာပါ။ (ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ေတြ အပါယ္ေလးပါးကလြန္ေျမာက္သလို ဒီကုသိုလ္ေလးရွိထားရင္ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္နဲ႔အဆင့္ခ်င္းတူပါတယ္။)

(၅)။ ေဝႆဝါသိက ကုသိုလ္ပါ။

ဗမာလိုရွင္းရွင္းေျပာရင္ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လႉတဲ့ကုသိုလ္ပါ။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဝါဆို ဝါကပ္ေတာ္မူၾကတဲ့ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ားကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္းဝါဆိုသကၤန္း ကပ္လႉမယ္ဆိုရင္ (မွတ္ခ်က္ မိမိတတ္ႏိုင္သေလာက္ေပါ့ေနာ္ တစ္စုံတတ္ႏိုင္ရင္တစ္စုံ။ ႏွစ္စုံတတ္ႏိုင္ရင္ႏွစ္စုံေပါ့) အဲဒီကုသိုလ္ဟာလည္း ျပဳလုပ္လိုက္တဲ့ကုသိုလ္ေလးက ေသးေပမယ့္ရလိုက္တဲ့အက်ိဳးက အပါယ္ေလးပါးကေတာင္ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဆိုတဲ့ အက်ိဳးမ်ိဳးကိုခံစားရတာပါ။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္နဲ႔ အလားသ႑န္တူတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ဟာ အပါယ္ေလးပါးကလြတ္ေျမာက္သလို ဒီကုသိုလ္ကို ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း လုပ္သြားမယ္ဆိုရင္ စိတ္သာခ်ပါ။ အပါယ္ေလးပါးကလြတ္ေျမာက္ပါတယ္။

(၆)။ ဧေကာအာဝါေသာ ဆိုတဲ့ကုသိုလ္ပါ။

ဆိုလိုတာက ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္ျဖစ္ေစ၊ ဇရပ္တစ္ေဆာင္ျဖစ္ေစ လႉဒါန္းတဲ့ အလႉဒါနကိုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္လုံး တပည့္ေတာ္တို႔မတတ္ႏိုင္ပါဘူးဘုရားဆိုရင္ေတာ့ တစ္ေဆာင္လုံးမတတ္ႏိုင္ရင္ တတ္ႏိုင္သေလာက္လႉပါလို႔ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အဓိက ေက်ာင္းေဆာက္တဲ့ကုသိုလ္ထဲမွာ မိမိရဲ႕ ဒါနပါဖို႔သာ အေရးႀကီးပါတယ္။ အဲဒီကုသိုလ္ဟာလည္း က်န္တဲ့ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာကိုမေျပာလိုေတာ့ပါဘူး။ အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ျခင္းဆိုတဲ့ အဆင့္ျမင့္တဲ့ အက်ိဳးကိုပဲေျပာခ်င္ပါတယ္။ အဲလို ေက်ာင္းတစ္ေဆာင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္လႉဒါန္းလိုက္မယ္ဆိုရင္ အပါယ္ေလးပါးကလြတ္ေျမာက္ပါတယ္။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္နဲ႔အလားတူျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကုသိုလ္ကိုလည္း တတ္ႏိုင္သေလာက္လႉဒါန္းပါလို႔ ေျပာျပအသိေပးပါတယ္။

(၇) ဧကာေပါကၡရဏီတဲ့။

ဆိုလိုတာက ေရတြင္းေရကန္မ်ားကိုတူးေဖာ္ျခင္း၊ လႉဒါန္းျခင္း၊ ေရတြင္းေရကန္အေဟာင္းမ်ားကိုျပဳျပင္လႉဒါန္းျခင္းဆိုတဲ့ကုသိုလ္မ်ိဳးပါ။ အဲေလာက္ထိ မလုပ္ႏိုင္ေသးဘူးဘုရားဆိုရင္ မိမိအိမ္ေရွ႕မွာျဖစ္ေစ၊ လမ္းေထာင့္တစ္ေနရာရာမွာျဖစ္ေစ ေရအိုးစင္ေလးေဆာက္ၿပီး ေသာက္ေရအိုးေလး တည္ထားမယ္ဆိုရင္လည္းရပါတယ္။ အဲေလာက္ထိမလုပ္ႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ေအာက္ထစ္ဆုံး ေရသန္႔ဗူးေလးကိုတည္ထားၿပီး ခရီးသြား ရဟန္း၊ ရွင္၊ လူမ်ားေသာက္သုံးဖို႔ တည္ထားမယ္ဆိုရင္လည္း အဲဒီဒါနဟာ ေငြေၾကးနဲ႔တိုင္းတာမယ္ဆိုရင္ ေသးေပမယ့္ ရလိုက္တဲ့ အက်ိဳးက အပါယ္ေလးပါးလြတ္ေျမာက္တဲ့အထိ တန္ဘိုးလည္းႀကီး အက်ဳးိလည္း မ်ားပါတယ္။ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္မ်ားနဲ႔ အလားတူျဖစ္တာပါ။

ဒါျဖင့္ရင္ အားလုံးေသာ ဒကာ ဒကာမမ်ား ဆိုခဲ့ ကုသိုလ္(၇)မ်ိဳးထဲက တစ္မ်ိဳးကိုျဖစ္ေစ၊ ႏွစ္မ်ိဳးကိုျဖစ္ေစ၊ (၇)မ်ိဳးလုံးကိုျဖစ္ေစ အၿမဲဝတ္ထားၿပီး ျပဳလုပ္မယ္ဆိုရင္ ျမတ္စြာဘုရားက ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္ႏွင့္အလားတူပါတယ္၊ ေသာတာပန္ပုဂၢိဳလ္မ်ား အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္သလို အဲဒီကုသိုလ္မ်ားကို အၿမဲျပဳလုပ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ပါတယ္လို႔ ေသေသခ်ာခ်ာေဟာထားခဲ့တာပါ။

တစ္ႀကိမ္ေလာက္လုပ္ၿပီး အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ခ်င္လို႔ေတာ့ မရဘူးေနာ္၊ (နိဗဒၶ)ဆိုတဲ့ပါဠိက ပါေနေတာ့ အၿမဲဝတ္ထားၿပီး ျပဳလုပ္ရမယ္လို႔ေျပာတာပါ။ ဝါဆိုသကၤန္းဆိုလည္း ႏွစ္စဥ္၊ စာေရးတံမဲဆိုရင္လည္း ႏွစ္စဥ္၊ ဆြမ္းခ်ိဳင့္ဆိုရင္လည္း လစဥ္၊ ေရအိုးစင္ဆိုရင္လည္းေ န႔စဥ္ေန႔တိုင္းေပါ့။ ရတနာသုံးပါးကိုလည္း အသက္ထက္ဆုံးကိုးကြ ယ္ဆည္းကပ္ရမယ္။ ငါးပါးသီလကိုလည္း အတတ္ႏိုင္ဆုံးေစာင့္ထိန္းမယ္ဆိုရင္ အပါယ္ေလးပါးက လြတ္ေျမာက္ပါတယ္လို႔ တိုက္တြန္း အသိေပးခ်င္တာပါ။ အားလုံးေ သာ ဒကာ၊ ဒကာမ မ်ား မိမိႏွင့္ပတ္သတ္တဲ့ေဆြမ်ိဳး မိတ္ေဆြ အေပါင္းသင္းမ်ားကိုလည္း ဒီကုသိုလ္(၇)ခ်က္ကို တစ္ဆင့္ေျပာျပေပးပါလို႔တိုက္တြန္းခ်င္ ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ မိမိကိုယ္တိုင္လည္း တတ္ႏိုင္သေလာက္ တစ္မ်ိဳးကိုျဖစ္ေစ၊ ႏွစ္မ်ိဳးကိုျဖစ္ေစ၊ (၇)မ်ိဳးလုံးကိုျဖစ္ေစ ဝတ္ထားၿပီး အားထုတ္ပါလို႔တိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။

အားလုံးကိုယ္စိ တ္ႏွစ္ပါးက်န္းမာခ်မ္း သာၾကပါေစ၊ သာသနာေတာ္အ က်ိဳးကိုလည္း ေဆာင္႐ြတ္ႏိုင္တဲ့သာသနာျပဳ အမ်ိဳးေကာင္းသား၊ အမ်ိဳးေကာင္းသမီးမ်ားျဖစ္ၾကပါေစ။

CREDIT:Original uploader

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *